The Birthday Party

Překlad: Onnea


Tato australská kapela brouzdající na pomezi post-punku a new wave, v době své aktivity v letech 1977 až 1983 byla označována jako jedna z nejtemnějších a nejvíc vyzývavých mezi formacemi, které se objevily na začátku 80. let. Mnoho let po rozpadu má stále své místo mezi inspiracemi mnoha umělců a vliv jejich tvorby na jiné je velmi těžce definovatelný. V době svého působení byla kapela promována Johnem Peelem, znamenitým znalcem rockové hudby, který býval moderátorem v BBC.

V rané době své tvorby byla kapela klasifikována kritiky jako gothic rock, ale rychle se této nálepky zbavila. Způsobil to fakt, že jejich tvorbu bylo pořád těžší zaškatulkovat a v té době začaly vycházet na povrch charakteristiky, které měly blízko k no wave nebo deathrocku.


Začátky kapely sahají do raných sedmdesátých let, když se v soukromé škole Caulfield Grammar School (předměstí Melbourne) potkalo pár chlapců. Většina z nich byla členy školního sboru. Kolem roku 1973 se rozhodli založit kapelu. V prvním složení byli Nick Cave (zpěv), Mick Harvey (kytara) a Phill Calvert (bicí), a také druhý kytarista, basák a saxofonista. Kapela, která mívala různé názvy, prezentovala především skladby v té době známých umělců z pre-punkové éry, jakými byli třeba David Bowie, Lou Reed, Roxy Music, Alice Cooper či Sensational Alex Harvey Band.

Po absolvování školy v roce 1975 se kapela rozhodla pokračovat v aktivitě. Novým členem se stal Tracy Pew, který přebral roli basáka. Po výbuchu velké revoluce v hudbě, jakou bylo narození punku, si kapela vytvořila jméno The Boys Next Door. V té době byli již pod vlivem známých australských The Saints a Radio Birdman, "kluci ze sousedství" odehráli své první koncerty a vznikly první nahrávky ve stylu new wave. Tuto etapu dokumentuje kompilace Lethal Weapons, která vyšla v 1977 roce.

V roce 1978 se ke kapele přidal Rowland S. Howard a přibližně do té doby se hudba kapely radikálně mění. Způsob hry na kytaru Howarda a také vazba (specifická technika, kdy se na sebe nakládají vysoké zvuky), kterou používal se stává vizitkou formace.

Přídavek kytary Howarda byl určitě katalyzátorem dřívějších změn, ale jejich hudba se již dříve přibližovala k takových stylům jako punk, rockabilly, free jazz nebo dosti syrový blues, ale způsobem, který odbíhal o klasičnosti. Skladby, které v té době vznikly, byly otevřené, na příklad, na opakující se basové čáře a perkuse, která zněla jako vzteklý Gene Krupa. Takový styl hraní nalézal oporu ve zpěvu Cavea a jeho expresivních textech. Přesto, kapela si našla ve svém producentovi a současně hudebním inženýrovi Tonym Cohenovi ochotného tovaryše hudebních experimentů. Z druhé strany se jejich manažér Keith Glass staral o finanční podporu, jelikož se stal vydavatelem všech jejich raných nahrávek, díky svému vydavatelství Missing Link Records.

Po nahrávkách a mírném úspěchu v Austrálii (včetně stovky koncertů) se rozhodli přestěhovat do Londýnu a změnili si název na The Birthday Party. Tím začala etapa tvoření novodobé i agresivní hudby. Bydleli v Londýně, občas zajeli kvůli koncertům do Austrálie, Evropy a USA a po roce 1982 se přestěhovali do Západního Berlína.

V té době kritici psali na příklad o vokálu Cavea, že jeho hlas hraničí se strachem a šílenstvím. I když Caveův styl není nic nového a sahá do starších projevů "uřvaných" zpěváku v historii rock'n'rollu, jakými byli třeba Iggy Pop či Alan Vega, jeho zpívaní s kapelou Birthday Party pořád zůstává silné a výrazné.

V roce 1982 Calverta vyměnil Harvey. Po zavření do vězení Taryho Pewa jeho místo nahradil Barry Adamson a na koncertech ho nahrazovali Harry Howard a Chris Walsh. Pew se nakonec ke kapele vrátil, ale zemřel o pár let později po epileptickém záchvatu.

V roce 1982 kapela spolupracovala s Lydii Lunch a v roce 1987 díky této spoluprácí vyšlo album Honeymoon In Red. Ale Cave a Harvey s tímto dílem nebyli spokojeni, a tak zažádali o vyškrtnutí svých jmen coby autorů z tohoto projektu.

V roce 1983 hostoval při některých nahrávkách Bilxa Bargend z německé kapely Einstürzende Neubauten, a později tento kytarista zastoupil nadobro Howarda.

The Birthday Party se nakonec roku 1984 rozpadla, z jedné strany z důvodu sporu Cavea a Howarda, z druhé kvůli problémům s drogami.

Z popela The Birthday Party vznikly formace: Nick Cave and the Bad Seeds, Crime and the City Solution a These Immortal Souls.

I když samotná formace The Birthday Party nebyla až tolik úspěšná, vyrostly z ní významné postavy světové rockové hudby. Jsou to: především hudebník a skladatel Nick Cave, multi-instrumentalista Mick Harvey a písničkář, skladatel a kytarista Rowland S. Howard.

Inspirace a vlivy této kapely lze najít v takových kapelách, jak: The Jesus And Mary Chain, Coil, My Bloody Valentine, Cocteau Twins, The Jesus Lizard, Scratch Acid, Melt-Banana, Big Boys, Dinosaur Jr., Tindersticks, The Horrors, Turn Pale, The Wahas a The Devastations.

Diskografie:

The Boys Next Door - Door, Door (LP, 1979)

The Boys Next Door/The Birthday Party - The Birthday Party (LP 1980)

The Birthday Party

Prayers on Fire (LP, 1981)

Junkyard (LP, 1982) [UK #73]

It's Still Living (LP, 1985)

Best and Rarest (LP, 1985)

Hee Haw (CD, 1988)

Mutiny/The Bad Seed (CD, 1989)

Hits (CD, 1992)

Live 1981-82 (CD, 1999)

The John Peel Sessions (CD, 2001)

Zdroj: Wiki

www.thebirthdayparty.com.au

Zpět na Gothic